رویـدادهـا

یک فعال اکوسیستم استارتاپی در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد:

قوانین در حوزه فعالیت فین تک‌ها شفاف نیست

قوانین در حوزه فعالیت فین تک‌ها شفاف نیست

با دیگران به اشتراک بگذارید

رضا بدیعی هم بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ با سایت خبری اتاق تهران درباره توسعه استارتاپ های فین تکی و چالش های کنونی اکوسیستم استارتاپی ایران گفت وگو کرده است. به گفته بدیعی افزایش ریسک در ارزیابی های سرمایه گذاران از فین تک ها و مهاجرت نیروی انسانی از چالش های جدی در اکوسیستم نوآوری کشور است.

مانیار نخستین شبکه اجتماعی مالی در ایران است که از سال 95 آغاز به کار کرد. این استارتاپ اکنون به عنوان پرداخت یار رسمی با مجوز بانک مرکزی کار می کند.

در سال هایی که کسب وکارهای نوپای فین تک درحال رشد بودند، مانیار توانست با حمایت شتاب دهنده فناپ مجوزهای لازم را دریافت کند.  این استارتاپ اکنون در کارخانه نوآوری «های وی» دومین شعبه پارک فناوری پردیس مستقر است و تعداد کارکنان آن از 4 نفر در سال 95 به 12 نفر در سال 1401 رسیده است. شرکت استارتاپی مانیار در سال 1397 ثبت شده است.

رضا بدیعی هم بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ با سایت خبری اتاق تهران درباره توسعه استارتاپ های فین تکی و چالش های کنونی اکوسیستم استارتاپی ایران گفت وگو کرده است.

این فعال اکوسیستم نوآوری درباره مشکلات در سال های نخست فعالیت این استارتاپ گفت: «زمانی که ما کارمان را شروع کردیم، مرسوم بود کسب وکارها کارهای مالی شان را به شرکت های حقوقی بسپارند. اما ما استارتاپ بودیم و جایی ثبت نشده بودیم. به همین دلیل به طور مستقیم هیچ خدماتی از ما دریافت نمی کردند. از دیگر چالش های ما، مشکلاتی بود که با نهادهایی مثل پلیس فتا داشتیم. باید تخلف هایی که در انتقال پول اتفاق می افتاد را به پلیس فتا گزارش می کردیم. سیستمی داشتیم که این تخلف ها را تشخیص می داد اما در مبالغ پایین باید گزارش ها را تهیه و به پلیس فتا می فرستادیم. این مسئله بخش عمده ای از انرژی مان را می گرفت و مانع توسعه کار بود».

مدیرعامل مانیار گفت: «چالش های مربوط به رگولاتوری از مهم ترین مشکلات ماست. قوانین در حوزه کار استارتاپ های فین تک شفاف نبود و هنوز هم نیست، هرچند در 2 سال گذشته اوضاع بهتر شده است. فین تک ها امروز رسمیت پیدا کردند و مجوزهای پرداخت یاری صادر می شود. این تنها مجوز در حوزه فین تک هاست که با دریافت آن می توانید با نظارت شاپرک به عنوان درگاه پرداخت کار کنید. استارتاپ های فین تک اکنون منتظرند سند «پرداخت بان» که سند اصلی حوزه کار ماست، منتشر شود. ما با مجوز پرداخت یار باید با «پی اس پی ها» رقابت کنیم. «پی اس پی ها» از بانک ها کارمزد می گیرند. اما ما باید از مشتری کارمزد بگیریم و در عمل، مشتریان دریافت خدمات از «پی اس پی ها» را ترجیح می دهند. در این شرایط همچنان خبری از «پرداخت بان» نیست، کسی این مجوز را نگرفته و معلوم هم نیست چه زمانی این مجوز صادر شود».

به گفته مدیرعامل مانیار مهاجرت نیروی انسانی به عنوان چالشی مهم در اکوسیستم استارتاپی ایران مطرح است. بدیعی گفت: «چالش های اکوسیستم نوآوری در ایران از مزیت هایش بیشتر است. یکی از مهم ترین این چالش ها دغدغه نیروی انسانی است. با توجه به افزایش مهاجرت استعدادها و نیروهای کارآمد، دسترسی استارتاپ ها به نیروهای حرفه ای و مورد نیاز محدود شده است».

به گفته بدیعی، امروز در حوزه فین تک بانک مرکزی قانون می گذارد و شرکت های حوزه پرداخت همه باید این قوانین را رعایت کنند. این مسئله برای سرمایه گذار چالش برانگیز است. سرمایه گذار ریسک سرمایه گذاری در این استارتاپ ها را بالا ارزیابی می کند. این مسئله حجم ورود سرمایه به استارتاپ های فین تک را متاثر کرده است.

استارتاپ مانیار هنوز به سود نرسیده است. رضا بدیعی در این باره گفت: «در 7 سال  نخست انتظار سوددهی نداریم اما در سال های آینده با تقویت هرچه بیشتر این کسب وکار، بازدهی های چندبرابری مورد نظر است. شرکت ما امسال می توانست به سود برسد اما تحمیل هزینه ها به ویژه از محل افزایش حقوق ها کار را سخت کرده است».

استارتاپ مانیار اکنون در کارخانه نوآوری «های وی» مستقر است. به گفته مدیر عامل این استارتاپ، استفاده از برق اضطراری در زمان قطعی برق در تابستان از مزایای استقرار استارتاپ ها در کارخانه های نوآوری است. هم چنین معافیت های مالیاتی از دیگر مزایای استقرار در این پارک هاست که مسئولان به دنبال تعامل با وزارت اقتصاد و دارایی در این زمینه اند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir