رویـدادهـا

متعهد به تلاش براي بهبود وضعیت زندگی مردم از راه حمایت از دانشمندان جوان هستيم

متعهد به تلاش براي بهبود وضعیت زندگی مردم از راه حمایت از دانشمندان جوان هستيم

با دیگران به اشتراک بگذارید



عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) با تاکید بر اهمیت دانش در جهان امروز گفت: ارزش و اعتبار هر ملتی بر اساس بهره آنها از دانش و بینش سنجیده و مطرح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس و به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، رسول دیناروند، عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص)، در آیین افتتاحیه پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی در دانشگاه کراچی پاکستان گفت: تنها ملت‌هایی که دانش واقعی را در اختیار دارند، از فناوری بهره می‌برند و در راستای بهبود زندگی بشریت اقدام می‌کنند و رفاه، امنیت و سلامت را از آن خود می‌سازند.

عضو هیات مدیره بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) افزود: دوران طلایی تمدن اسلامی بر اساس تلاش محققانی بنا شد که بر اساس گفته‌های پیامبر اسلام(ص) از دانش برای بهبود زندگی مردم استفاده می‌کردند.

وی اضافه کرد: دستاوردهای این دوره به ظهور دانشمندانی مانند ابن‌بطوطه، ابن‌سینا، ابن‌هیثم، ابوریحان بیرونی، فارابی و حتی دانشمندان زن مسلمان منجر شد.


* دانشمندان معاصر، الگویی برای جوانان هستند

دیناروند با اشاره به حضور دانشمندان جهان اسلام الخصوص پروفسور جکی‌یینگ، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2015 در پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، آنها را الگویی برای جوانان مسلمان دانست و گفت: بنیاد مصطفی(ص) افتخار دارد ضمن معرفی دانشمندان به جهان، تلاش‌های آنان را نیز به مردم دنیا معرفی کند.

وی با تاکید بر غیردولتی بودن بنیاد مصطفی(ص) اظهار داشت: این بنیاد با رویکردی غیردولتی ایجاد همکاری، هم‌افزایی، توسعه دانش جدید را بین کشورهای اسلامی و غیراسلامی دنبال می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بنیاد مصطفی(ص) خود را متعهد به تلاش در زمینه بهبود وضعیت زندگی مردم از راه حمایت از دانشمندان جوان می‌داند.

وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، برای توسعه شبکه دانشمندان جهان اسلام و جوامع علمی گفت: دستاوردهای علمی از راه تبادل و ارتباطات بین دانشمندان به شکل بهتری در جوامع عرضه می‌شوند.

به گفته دیناروند افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه علم و فناوری، آموزش و ایجاد محیطی مناسب تحقیق در زمینه‌های اجتماعی، شبکه‌سازی بین دانشمندان مسلمان، شناخت دانشمندان مطرح و ایجاد همکاری‌های علمی و فناوری در سطوح بین‌المللی بخشی از اهدافی هستند که نشست استپ و رویداد ایسا بر اساس آن‌ها برگزار می‌شوند.

وی با اشاره به نشست‌های قبلی استپ در ایران، مالزی و عمان تاکید کرد: افزایش سطح همکاری و هم‌افزایی با تاکید بر سطح فناوری بالا در نشست استپ مدنظر است و پنجمین دوره نشست استپ با تاکید بر نقش زنان دانشمند در جهان اسلام برگزار می‌شود.


*تشکیل جلسات کمیته زنان بنیاد مصطفی(ص) هم‌زمان با پنجمین نشست استپ

عضو هیات مدیره بنیاد مصطفی(ص) تصریح کرد: این بنیاد از توانایی زنان در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کند؛ همچنین کمیته‌ای در این زمینه تشکیل داده است که نشست‌های کمیته زنان در این دوره از استپ برپا خواهد بود.

دیناروند با اشاره به نشست‌های ایسا نیز یادآور شد: ارتباط بین دانشمندان و صاحبان صنایع از اهمیت زیادی برخوردار است و شامل برنامه‌های مختلفی مانند آزمایشگاه نوآوری، نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های حاضر و نشست‌های کسب و کار با هم می‌شود.

وی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد اهمیت دانش و ضرورت تبادل آن به سخنان خود خاتمه داد و گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند کسی که دانشی دارد ولی آن را به اشتراک نمی‌گذارد مانند کسی است که گنجی دارد ولی خرج نمی‌کند.

پنجمین دوره نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، در زیرشاخه‌های بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در حوزه سلامت با موضوعات پیشگیری، تشخیص و درمان ۸ تا ۱۱ اسفند در دانشگاه کراچی در حال برگزاری است.

یکی از فعالیت‌های کلیدی پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، تاکید بر نقش دانشمندان زن جهان اسلام در توسعه علم و فناوری و حضور پررنگ آنان در این دوره از نشست استپ خواهد بود.

این دوره از نشست استپ، به بررسی چالش‌های جهان اسلام در حوزه سلامت می‌پردازد و تازه‌ترین رویکردها و دستاوردهای دارویی برای مواجه با این چالش‌ها در آن بررسی می‌شود.

در حاشیه برگزاری پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی، سومین نمایشگاه آشنایی صنایع با دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام نیز برپا می‌شود و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران، همراه مهندسان و دانشمندانی که در تولیدات و خدمات جدید، موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اند، در این نشست چهار روزه با یکدیگر دیدار خواهند کرد. نشست ایسا هم‌زمان با نشست استپ در دانشگاه کراچی ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری(STEP) در کشورهای اسلامی، فرصتی خواهد بود تا دانشمندان کشورهای اسلامی و محققان جهان اسلام با یکدیگر دیدار کرده و دستاوردها و تجربیات موفق خود را برای یکدیگر و همچنین دانشمندان جوان به اشتراک بگذارند.
ارسال دیدگاه

عناوین مرتبط

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir