رویـدادهـا

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی مطرح کرد:

عناصر موفقیت در تحقیق از زبان برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2021

عناصر موفقیت در تحقیق از زبان برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2021

با دیگران به اشتراک بگذارید

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی (ص)۲۰۲۱ در سخنانی کوتاه هنگام دریافت جایزه، توصیه‌هایی به محققان جوان برای موفقیت در دانشگاه کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، پروفسور محمد صائغ، برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی ۲۰۲۱ سخن خود را با آیه‌ای از قران کریم (هَل يَستَوِي الَّذِين يَعلَمُونَ وَالَّذِينَ لاَ يَعلَمُونَ) (آيا كسانى كه می‌دانند و كسانى كه نمی‌دانند يكسانند؟) شروع کرد و گفت: سوال بالا یک استفهام انکاری از خداست که اهمیت دانش را برجسته می­‌کند. من همیشه مجذوب این آیه بودم. در طول حرفه­ ام این آیه من را راهنمایی کرده است.

وی افزود: من در بیروت، زیباترین شهر جهان متولد و بزرگ شدم. سفر علمی، من را به امریکا برد و در آنجا 25 سال گذراندم که 22 سال از آن در دانشکده پزشکی هاروارد سپری شد.

صائغ با اشاره به استخدام به عنوان رئیس دانشکده پزشکی در دانشگاه آمریکایی بیروت در سال 2009، ادامه داد: همچنین در سال 2020، به عنوان مشاور علمی ارشد به موسسه ملی بهداشت در آمریکا پیوستم تا تحقیقات مشترکی را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ترویج دهم.

پروفسور صائغ اظهار داشت: برای من افتخار بزرگی است که امسال یکی از برگزیدگان جایزه مصطفی باشم و آن را با همکارانم تقسیم کنم. وقتی برای بورسیه پسادکترا درخواست میکردم، مطمئن نبودم چه شغلی را دنبال خواهم کرد. اما مطمئن بودم میخواهم روش تحقیق را یاد بگیرم.

وی گفت: من در دانشگاه هاروارد یک راهنمای عالی داشتم، دکتر. چارلز بی. (برنی) کارپنتر. یک راهنمای بی نظیر و توانا که همیشه قبل از اینکه به خودش اهمیت بدهد، به من اهمیت میداد.

برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی 2021 ادامه داد: عناصر موفقیت را که در 35 سال گذشته آموخته­ام، به این شکل خلاصه می­کنم. یک راهنما یا حامی پیدا کنید و از او بهره­ مند شوید، روی یک تخصص متمرکز شوید، همکاری کنید و همکاری دیگران را قبول کنید. بهترین توصیه ممکن است از طرف راهنمایان یا دوستان شما نباشد، در ابتدا انتظار دستاوردهای بزرگ نداشته باشید، در ابعاد بزرگ فکر کنید اما موفقیت با گام­های کوچک به دست می ­آید، "نه گفتن" را یاد بگیرید، "نمی دانم" گفتن را یاد بگیرید، پل­های پشت سر خود را خراب نکنید، با مهربانی از آنها عبور کنید، "دیدگاه کلی" را به خاطر بسپارید، هیچکس قابل تعویض نیست.

وی متذکر شد: با این حال، برای موفقیت به عنوان یک مدیر باید تعادل، قدردانستن فرصت‌ها، شنیدن، فرصت شنیدن و استخراج نکات مثبت را از منفی یاد بگیرید.

پروفسور صائغ هنگام تشکر از خانواده‌اش بغض کرد و گفت: این جایزه را به خانواده، پدر و مادرم، ۹ برادر و خواهر، همسرم سامیا و دو فرزندم، لیال و ملک، تقدیم می­کنم.

امسال جهان اسلام شاهد برگزاری چهارمین آیین اعطای جایزه مصطفی است. طبق دوره‌های گذشته، این آیین در کنار یک هفته برنامه‌های ترویجی، تخصصی و تورهای فرهنگی و فناوری برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل نشست رسانه‌ای اعلام برگزیدگان، کافه علم، نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ)، نشست‌های فناوری و تجاری، تور فناوری در پارک فناوری پردیس و تور فرهنگی‌تفریحی است.

جایزه مصطفی تاکنون سه دوره در سال‌های 94، 96 و 98 برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و پروفسور زاهد حسن استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل برگزیدگان جایزه مصطفی 2021 هستند.

همچنین پروفسور محمد صائغ پزشک و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و پژوهشگر حوزه پیوند، پروفسور اقبال چودری زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی استاد فیزیک نظری دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی 2021 شده‌اند.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir