رویـدادهـا

در نشست مجازی تقدیر از هنرمندان واقف بین‌المللی موزه هنر مصطفی (ص) مطرح شد:

موزه هنر مصطفی(ص) خاستگاهی برای خلق گفتگوی بین‌المللی است

موزه هنر مصطفی(ص) خاستگاهی برای خلق گفتگوی بین‌المللی است

با دیگران به اشتراک بگذارید

نشست مجازی تقدیر از هنرمندان واقف بین‌المللی موزه هنر مصطفی (ص) به همراه نمایشگاهی مجازی از آثار هنری اهدایی به موزه برگزار شد. به گفته مدیر اجرایی بنیاد مصطفی (ص)، هنرمندان این موزه با زبان خلقِ آثار هنرمندانه‌ی خود امکان گفتگو را با تمامی ملل فراهم می‌آورند.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌­رسانی بنیاد مصطفی (ص)، فدراسیون جهانی علم (WSF) با همکاری بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) نشست تقدیر از 8 هنرمند واقف موزه هنر مصطفی (ص) را به همراه نمایشگاهی مجازی از آثار هنری اهدایی به موزه برگزار کرد.

هنرمندان سرشناس و علاقمندان به هنر از کشورهای هند، آمریکا، ایتالیا، انگلیس، مجارستان، ایران و امارات در این رویداد مجازی حضور پیدا کردند.

«سیدعلی عمرانی»، مدیراجرایی بنیاد مصطفی (ص) در گفتگویی بیان کرد: موزه هنر مصطفی (ص) خاستگاه هنرمندانی عاشق ترویج صلح، امنیت و سلامت بشریت با نام حضرت مصطفی (ص) از سراسر جهان است که با زبان خلقِ آثار هنرمندانه‌ی خود امکان گفتگو را با تمامی ملل فراهم می‌آورند.

وی ادامه داد: این موزه ماموریت روایت ارزش‌های حضرت مصطفی (ص) و جهان اسلام در تثبیت صلح و امنیت با تمرکز به توسعه علم و فناوری را با چشم انداز ایجاد محفلی بین‌المللی به منظور گفتمان‌سازی علم و فناوری حول محوریت حضرت رسول اکرم (ص) دنبال می‌کند.

«ارم رضوی»، رییس فدراسیون جهانی علم اظهار داشت: هدف از این نشست که به بررسی ابعاد مختلف علم و هنر می­‌پردازد، ارتقای هنر از طریق علم و علم از طریق هنر است. در این رویداد افرادی با پیشینه و فرهنگ‌­های مختلف و عمدتاً مسلمان گرد هم آمده و دیدگاه­‌های خود را در مورد علم و هنر به‌ ویژه هنر اسلامی و هنر خاورمیانه به اشتراک گذاشتند.

«کریتی دوداجا» متخصص مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی از آکادمی داموس میلان ایتالیا، سخنران اصلی این مراسم بود.

در این نمایشگاه هنری مجازی که موسیقی قوالی (موسيقي مذهبي صوفي­‌هاي هندوستان) به آن شور و حال ویژه­‌ای بخشید، آثار هنری اهدایی از هنرمندان سبک پرتره، امپرسیونیسم، منظره‌­نگاری و خوشنویسان برجسته در زمینه خطاطی به زبان­‌های عربی، اردو و انگلیسی به نمایش گذاشته شد.

به گفته رییس فدراسیون جهانی علم یکی از آثار هنری نفیسی که به موزه هنر مصطفی (ص) اهدا شده است، تمثال امام جعفر صادق (ص)، دانشمند بزرگ جهان اسلام و بنیانگذار نهضت علمی است. نکته جالب توجه این است که این اثر متعلق به هنرمندی مسیحی بوده و نقاشی آن یک سال و نیم به طول انجامیده است.

رضوی در این زمینه تأکید کرد: از آنجایی که این موزه علمی است­، باید پیشگامان نهضت علمی جهان اسلام، جایگاه ویژه­‌ای در آن داشته باشند. اکنون مغزهای متفکر دوران طلایی اسلام و نیز دستاوردهای علمی این دوران باید بار دیگر مطرح و به مسلمانان معرفی شوند.

یکی دیگر از آثار هنری برجسته‌­ی اهداشده به موزه، نقاشی­‌خطِ (ترکیبی از خطاطی و نقاشیِ رنگ روغن) حدیثی از حضرت محمد (ص) با مضمون من شهر دانش هستم و علی درب آن است.

از دیگر هنرمندان حاضر در این نشست مجازی که آثار هنری خود را به موزه هنر مصطفی (ص) اهدا کردند، دارنده مدال طلا در خوشنویسی عربی و برنده جایزه خوشنویسی انگلیسی بودند. خانم «شیپرا مالهوترا»، که تاکنون سه بار برنده جایزه خوشنویسی انگلیسی شده، به عنوان یکی از شرکت­‌کنندگان در این نشست گفت: در این نمایشگاه آثار مختلفی از قلع‌­کاری گرفته تا نقاشی انگشتی به نمایش گذاشته شد.

رئیس فدراسیون جهانی علم، با تأکید بر الهام‌­بخش بودن این نشست، بیان کرد: اگرچه افراد زیادی از برخی کشورهای مسلمان تحصیل­‌کرده هستند، اما هنوز هم بسیاری از مردم جوامع مسلمان یا کشورهایی که اکثریت مردم آن مسلمان هستند، تحصیلات عالی ندارند.

وی افزود: چنین رویدادهایی به مسلمانان انگیزه می‌­دهد تا با تأمل در شکوه و عظمت عصر طلایی اسلام، از آن الهام بگیرند.

ایشان با تأکید بر اهمیت شبکه‌سازی به منظور جذب بیشتر هنرمندان، اظهار داشت که توسعه شبکه­‌های مختلف باعث می‌­شود هنرمندان بیشتری در آینده در این رویداد شرکت کرده و برای اهدای آثار هنری خود به موزه هنر مصطفی (ص) ترغیب شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir