رویـدادهـا

مدیر کارخانه نوآوری آزادی مطرح کرد:

استارتاپ‌های بسیاری متقاضی ورود به کارخانه نوآوری هستند

استارتاپ‌های بسیاری متقاضی ورود به کارخانه نوآوری هستند

با دیگران به اشتراک بگذارید

در کیلومتر یک و نیم جاده مخصوص تهران- کرج، دیوار به دیوار متروی بیمه در خط ۴؛ جایی دور از مرکز شهر تهران، کارخانه‌ای قدیمی با طراحی متفاوت از سایر کارخانه‌ها وجود دارد که روی تابلوی بالای در آن نوشته شده است: «کارخانه نوآوری آزادی»؛ کارخانه‌ای که اکنون به جای کالا، استارتاپ می‌سازد!


به گزارش روابط‌عمومی پارک فناوری پردیس به نقل از اقتصاد 24، کارخانه نوآوری آزادی زیست خود را مدیون گروه صنعتی آماست، مجموعه‌ای که بزرگ‌ترین سازنده الکترود در ایران و خاورمیانه در ۵۰ سال پیش بود و در سوله‌ها‌ی آجربهمنی آن، کارگرانش فعالیت ها‌ی گسترده صنعتی و تولیدی انجام دادند؛ ولی در نهایت با توجه به توسعه شهر و آلودگی ها‌ی صنعتی و محیط‌زیستی مدیران مجموعه مجبور شدند که این کارخانه و سوله‌ها‌ی قدیمی آن را رها کنند و در نقطه‌ای دورتر مشغول فعالیت شوند؛ و این کارخانه متروک بهانه‌ای شد برای گروه دیگری که به‌دنبال فضایی خاص و ویژه می‌گشتند برای اجرای ایده مهم‌شان؛ یعنی «کارخانه نوآوری»، کارخانه‌ای که شعبه اول پارک فناوری پردیس محسوب می‌شود و ایده مغز‌های متفکر و جوانان صاحب ایده را راهی خط تولید می‌کند.
شیوه ورود استارتاپ‌ها به کارخانه نوآوری آزادی
مدیر کارخانه نوآوری آزادی در مورد شیوه ورود استارتاپ‌ها به این کارخانه گفت: حضور استارتاپ‌ها در این فضا در دست بازیگران کارخانه است. این بازیگران متشکل از ۹ شتابدهنده و ۳ فضای کاری اشتراکی (Coworking) هستند.
مهدی عظیمیان با بیان اینکه هر استارتاپی که قصد ورود به کارخانه نوآوری آزادی را دارد باید با یکی از این مجموعه‌ها وارد مذاکره شود، گفت: استارتاپ‌ها با توجه به حوزه کاری خود می‌بایست در برنامه‌های شتابدهی یکی از شتابدهنده‌های کارخانه حضور پیدا کنند یا از فرصت حضور در دفاتر استارتاپی و در فضا‌های Coworking کارخانه بهره‌مند شوند.
۱۵۰۰ نفر در کارخانه نوآوری آزادی مستقرند
مدیر کل توسعه شعب و پردیس‌های پارک فناوری پردیس در تشریح این موضوع ادامه داد: اگر استارتاپ شکل گرفته و تنها نیاز به دفتر کار دارد، می‌تواند از دفاتر و آفیس‌های کارخانه استفاده کند. کارخانه نوآوری آزادی شامل چندین دفتر یا به اصطلاح آفیس است که می‌تواند در اختیار استارتاپ‌های متقاضی قرار گیرد. در حالت دوم که هنوز استارتاپ شکل نگرفته و تیم‌ها قصد کار روی ایده شان را دارند تا آن را تبدیل به محصول کنند با توجه به حوزه کاری، می‌توانند در برنامه‌های شتابدهی شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری حاضر در کارخانه حضور پیدا کنند و پذیرش بگیرند.
فضای کار اشتراکی
عظیمیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تعداد استارتاپ در حال حاضر در کارخانه نوآوری آزادی مستقر هستند، گفت: با توجه به بخش‌های مختلف کارخانه، ارائه آمار دقیق ممکن نیست؛ اما می‌توان به ذکر این آمار بسنده کرد که بیش از ۱۵۰ استارتاپ در این فضا شکل گرفته اند و هویت دارند و تعداد زیادی فریلنسر به اقتضای فعالیت شان در فضا‌های اشتراکی کارخانه حضور دارند. جمعیت مستقر در کارخانه بالغ بر هزار و ۵۰۰ نفر فرد حقیقی است که در قالب این تیم‌ها و استارتاپ‌ها در کارخانه حضور دارند.
پذیرش استارتاپ‌ها در مراکز شتابدهی
مدیر کارخانه نوآوری آزادی در مورد جزئیات ورود استارتاپ‌ها به برنامه‌های شتابدهی ۹ شتابدهنده کارخانه گفت: استارتاپ‌هایی که در حوزه کاری شتابدهنده‌های کارخانه هستند می‌توانند در اولویت پذیرش آن‌ها قرار گیرند.
عظیمیان ادامه داد: حوزه‌های کاری این شتابدهنده‌ها عبارتند از: فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری‌های همگرا، گیم، سلامت الکترونیک، تولید محتوا، هوش مصنوعی، صنعت بیمه، نانو داروها، معماری و زندگی شهری و گردشگری و توریسم. صاحبان ایده می‌توانند برای ورود به شتابدهنده‌های این حوزه‌ها واقع در کارخانه درخواست پذیرش ارائه کنند.
شرایط ورود استارتاپ‌ها به دوره‌های شتابدهی
مدیر کل توسعه شعب و پردیس‌های پارک فناوری پردیس، شتابدهنده‌های کارخانه نوآوری آزادی را به همراه حوزه فعالیت شان این گونه برشمرد. شتابدهنده هم آوا در حوزه فناوری اطلاعات و فناوری‌های همگرا، آواگیمز در حوزه گیم، شتابدهنده کارا در حوزه سلامت الکترونیک، ویکست در حوزه تولید محتوا، دیجی کالانکست در حوزه هوش مصنوعی، پلنت در حوزه بیمه، هنام فارمد در حوزه نانو داروها، کارگاه نوآوری هفت و هشت در حوزه معماری و زندگی شهری، مرکز نوآوری توشا وابسته به شرکت علی بابا در حوزه گردشگری و توریسم. همچنین سه فضای کار اشتراکی به نام‌های زاویه، تیوان و هفت و هشت در کارخانه حضور دارند و مشغول ارائه خدمت هستند.
عظیمیان ادامه داد: در حال حاضر فضای خالی برای استارتاپ‌هایی که متقاضی استقرار در فضای کار اشتراکی یا در دفتر کار و آفیس هستند، وجود ندارد و هر استارتاپی که متقاضی ورود به این فضاهاست باید در نوبت انتظار قرار بگیرد.
ساعات فعالیت کارخانه نوآوری آزادی
مدیر کارخانه نوآوری آزادی گفت: استارتاپ‌هایی که متقاضی حضور در دوره‌های شتابدهی هستند، می‌توانند ایده خود را به شتابدهنده‌های کارخانه با توجه به حوزه فعالیت شان ارائه دهند. این شتابدهنده‌ها با توجه به کیفیت ایده و تیم ها، آن‌ها را در اولویت پذیرش قرار می‌دهند؛ بنابراین محدودیتی در پذیرش این گونه استارتاپ‌ها نیست.
عظیمیان با بیان اینکه کارخانه از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب خدمات ارائه می‌دهد، گفت: احتمال اینکه در آینده کارخانه به صورت شبانه روزی فعال شود وجود دارد، زیرا برخی تیم‌ها تا پاسی از شب در حال کار هستند. هدف ما این است که کارخانه محدودیت فعالیت برای این دسته از مخاطبان نداشته باشد.
وی ادامه داد: برخی استارتاپ‌های مستقر در کارخانه که ایده خود را به مرحله اجرا رسانده و به بلوغ نسبی رسیده اند می‌توانند تایید عضویت پارک فناوری پردیس را بگیرند. این عضویت فرصت بسیار خوبی است برای اینکه استارتاپ‌ها در چند سال اول فعالیت شان که دوران مهم و حساسی است از حمایت‌های دولتی شامل معافیت‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی استفاده کنند و سریع‌تر به مرحله رشد و تجاری سازی محصول برسند.
مدیر کارخانه نوآوری آزادی افزود: تلاش بر این است که اتمسفر حاکم بر کارخانه، کارآفرینی باشد و زیرساخت و شرایط مطلوبی برای فعالیت‌های استارتاپ‌ها فراهم باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir