رویـدادهـا

پژوهشگران کشورهای ایران، ‌بنگلادش و مالزی در 6 حوزه‌ مختلف رقابت می‌کنند

پژوهشگران جوان از سه کشور اسلامی در مرحله نهایی رقابت علمی کنز

پژوهشگران جوان از سه کشور اسلامی در مرحله نهایی رقابت علمی کنز

با دیگران به اشتراک بگذارید

رییس دومین دوره رقابت علمی کنز گفت: در روز 23 اردیبهشت 20 پژوهشگر از کشورهای ایران، ‌بنگلادش و مالزی در 6 حوزه‌ مختلف به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش ستاد ارتباطات و ترویج جایزه مصطفی(ص)، سعید سهراب‌پور، ر‌ئیس دومین دوره رقابت علمی کنز در نشست خبری این رویداد امروز شنبه 17 اردیبهشت عنوان کرد که از 6 پژوهشگر جوان در شش حوزه علمی در آیین پایانی رقابت علمی کنز تقدیر خواهند شد.

یازدهمین نمایشگاه اینوتکس، مهم‌ترین رویداد اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران، از 20 الی 23 اردیبهشت ماه 1401 در پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد.

سهراب‌پور از رویداد کنز به عنوان یکی از فعالیت‌های جانبی بنیاد مصطفی(ص) نام برد که هدف آن تقدیر از دستاوردها و پژوهش‌های دانشمندان جوان جهان اسلام در راستای حل چالش‌ها و معضلات کشورهای اسلامی در حوزه‌های مختلف است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌کنندگان در این رویداد فیلم سه تا پنج دقیقه‌ای از ایده مورد نظرشان می‌فرستند و این فیلم داوری می‌شود.

وی افزود که در روز 23 اردیبهشت از بین 20 پژوهشگری که در شش حوزه‌ مختلف به مرحله آخر راه یافتند یک نفر در هر حوزه تقدیر می‌شود. منتخبین راه یافته به داوری نهایی از کشورهای ایران، ‌بنگلادش و مالزی هستند. 13 موسسه ملی و بین‌المللی نیز چالش‌‌هایی در راستای حوزه‌‌های کنز مطرح کرده بودند که برخی از شرکت کنندگان نیز از این طریق در این رویداد شرکت کردند.

سهراب‌پور گفت که این موسسات یا پاویون‌ها 63 چالش از مسائل کشورهای اسلامی مطرح کرده بودند. مطرح شدن چالش‌ها توسط موسسات یا همان پاویون‌ها باعث می‌شود که روی ایده‌ها سرمایه‌گذاری شود و حمایت بیشتری نیز از آن‌ها به عمل بیاید.

وی اضافه کرد که امسال علاوه بر حوزه‌های آب، محیط زیست و انرژی؛ بهداشت و فناوری پزشکی؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ حمل و نقل؛ اقتصاد، بانکداری و تامین مالی، حوزه ویژه این دوره‌ ‌معدن و صنایع معدنی نیز اضافه شده است.

در ادامه نشست، سید علی عمرانی، مدیر اجرایی بنیاد مصطفی(ص) در مورد جزئیات این دوره از رقابت علمی کنز صحبت کرد. وی گفت 658 اثر شامل 150 اثر غیرایرانی از 25 کشور (ایران،  بنگلادش، مصر، هند، اندونزی، عراق، اردن، قزاقستان، کنیا، قرقیزستان، مالزی، مالی، نیجریه، عمان، پاکستان، فلسطین، روسیه، سریلانکا، سوریه، تونس، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، ویتنام و یمن) به دبیرخانه ارسال شده است.

وی درباره هدایای 6 اثر برتر گفت: این هدایا شامل مدال و تقدیرنامه کنز؛ نشان طلای 30 گرمی؛ کمک هزینه فرصت مطالعاتی به ارزش 2000 دلار؛ امتیاز ویژه جهت بهره‌مندی از بستر‌های شبکه‌سازی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) و  اعطای تسهیلات ویژه تا سقف 200 میلیون تومان از جانب پارک فناوری پردیس به آثار منتخبی که با شرکت‌های عضو پارک تعریف همکاری کنند، است.

وی از مرکز ICCBS دانشگاه کراچی پاکستان؛ دانشگاه سلطان قابوس عمان (SQU)؛ کمیته همکاری­های بین المللی علم و فناوری سازمان همکاری­های اسلامی (COMSTECH)؛ کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو (UCCST)؛ دانشگاه کامست پاکستان (COMSATS)؛ بنیاد جهانی علم (WSF) پژوهشکده سیاست­گذاری شریف (RISTIP)؛ پارک علم و فناوری سمنان (SSTP) و گروه صنعتی و معدنی زرین (ZARRIN GROUP) به عنوان پایون‌های این دوره نام برد.

عمرانی اذعان کرد که 9 عضو هیات علمی، 4 پژوهشگر و 7 نفر از حوزه صنعت، آثار دریافتی را داوری کردند.

این آثار به تفکیک سلامت و فناوری پزشکی 232 اثر؛ آب، محیط زیست و انرژی 229 اثر؛ معدن و صنایع معدنی 31 اثر؛ اقتصاد، بانکداری و تامین مالی 47 اثر؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات 77 اثر و حمل و نقل 42 اثر هستند.

عمرانی همچنین توضیحاتی در مورد پاویون رقابت علمی کنز در اینوتکس امسال خبر داد  که در جهت تقویت ارتباط با سایر فعالان زیست بوم نظیر شتاب دهنده­ها، سرمایه‌گذاران و ... است.

5 نشست کافه علم نیز در غرفه بنیاد مصطفی(ص) در اینوتکس برگزار می­شود. طی این رویداد Woei Jye Lau؛ استادیار دانشگاه فناوری مالزی با موضوع غشاهای نسل بعدی برای نمک زدایی آب؛ Pike See Cheah؛ استادیار دانشگاه پوترای مالزی با موضوع بینش‌های جدید برای بهبود یادگیری و حافظه؛ Ripon Hore؛ مهندس ارشد دپارتمان مهندسی بنگلادش با موضوع رفتار دینامیکی خاکریزهای سطح شیبدار در خاک نرم؛ مهدی ملکی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با موضوع کامپوزیت‌های پایه کربنی و ذخیره‌سازی گرمای نهان و محمدعلی خیامیان؛ پژوهشگر پسادکتری در دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران با موضوع طوفان سایتوکاینی و جلوگیری از آن در بیماران مبتلا به کووید-19 جلسات علمی ترویجی برگزار می‌­کنند.

برگزاری نشست‌های تجاری (B2B) و ملاقات‌های جذب سرمایه در قالب کافه سرمایه از دیگر برنامه‌های رقابت علمی کنز در نمایشگاه اینوتکس است.

وی از مجموعه گروه صنعتی معدنی زرین نیز به عنوان شریک-همکار این دوره رقابت علمی کنز نام برد.

وی افزود: هیات شش نفره به ریاست وزیر بهداشت و رفاه ایالت سند پاکستان؛ هماهنگ کننده کامستک و دبیر پارلمان ایالت سند و دانشیار مرکز تحقیقات پزشکی مولکولی و دارویی دکتر پنجوانی ICCBS  به عنوان مهمان‌های ویژه اختتامیه هستند.

انتشار فراخوان این دوره رقابت علمی کنز 15 تیرماه 1400 صورت گرفت و شرکت کنندگان تا تاریخ 29 مهر آثار خود را به دبیرخانه فرستادند. پایان بهمن 1400 پایان ارزیابی آثار و اعلام 20 منتخب جهت شرکت در رقابت پایانی این دوره بود.

رقابت علمی کنز (کاربرد دانش و اندیشه برای جامعه) با هدف تعمیق تفکر و ایجاد نوآوری در جامعه دانشگاهی برای رسیدگی به مشكلات جهان اسلام در حوزه‌های مختلف برگزار می‌گردد. در این رقابت علمی، دانشمندان، محققان، مبتکران، دانشجویان دانشگاه‌ها و اساتید زیر 45 سال تشویق می­شوند که ایده‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری خود را ارائه دهند. این مسابقه در شش حوزه مختلف برگزار می‌شود. هر دستاورد علمی و فناوری در قالب ایده، کتاب، مقاله، اختراع، نمونه اولیه یا محصول جدید قابل قبول است.

آلبوم تصاویر
ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir