رویـدادهـا

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد:

باور به اهمیت زیست‌بوم فناوری در کشور نهادینه شده است

باور به اهمیت زیست‌بوم فناوری در کشور نهادینه شده است

با دیگران به اشتراک بگذارید

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس گفت: اگرچه در حوزه فناوری و نوآوری با مشکلات فراوانی مواجه شدیم اما نتیجه خوبی بدست آوردیم، به گونه‌ای که اکنون همه به این باور رسیده‌اند که زیست بوم فناوری، راه حل کشور برای خارج شدن از بحران است.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس؛ سورنا ستاری در مراسم نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس و نکوداشت بیستمین سالگرد تاسیس این پارک گفت: این روزها یکی از مشکلات حوزه فناوری کشور نگاه سیاسی است. انتصاب‌های سیاسی در این حوزه بسیار خطرناک است به همین دلیل در هشت سال گذشته هیچ گاه انتصاب سیاسی نداشتم زیرا ‌مهم تفکر افراد است و باید به آن ارج نهاد.

وی ادامه داد: معاونت علمی ریاست جمهوری با این نگاه و به عنوان سازمانی که وظیفه اصلی آن تزریق نوآوری به بخش‌های مختلف کشور است باید در جایگاهی باشد که به صورت فرا دستگاهی، نوآوری را توسعه دهد.

 

توسعه فرهنگی پیش نیاز توسعه اقتصادی

ستاری افزود: زمانی تصور من بر این بود که توسعه یک مفهوم سخت افزاری است و باورم بر این بود برای آنکه کشوری توسعه یابد باید صنعت توسعه یافته داشته باشد. بعد از مدتی به این باور رسیدم که توسعه یک مفهوم نرم افزاری است، به این معنا که روش‌ها و تفکرات مهم هستند اما اکنون به این نتیجه رسیده ام که توسعه پیش از هر چیزی یک مفهوم فرهنگی است و باید  فرهنگ تغییر کند و در آن صورت است که اصلاحات لازم و توسعه کشور اتفاق می افتد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن فعالیت‌های انجام شده در کشور در حوزه توسعه فناوری گفت: اگرچه ما در این حوزه با مشکلات فراوانی مواجه شدیم اما نتیجه خوبی بدست آوردیم، به گونه‌ای که اکنون همه به این باور رسیده‌اند که این اقتصاد، راه  حل کشور برای خارج شدن از بحران است.

ستاری ادامه داد: تزریق نوآوری به داخل سیستم عریض دولتی کشورمان بسیار دشوار است. البته این خاصیت همه اقتصادهای نفتی است که چنین دولت‌های عریض و طویلی دارند که با نوآوری مبارزه می‌کند.

او افزود: خوشبختانه این روزها اکثر مسوولان متوجه شده‌اند که باید نوآوری داشته باشیم در حالی که گذشته این موضوعات به تمسخر گرفته می‌شد.

 

رشد و شکوفایی اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور

معاون علمی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ما نیاز به ایده‌ها، فناوری‌های جدید، نوآوری‌های جدیدو نیروهای انسانی جدید داریم، گفت: اکوسیستم نوآوری کشور این روزها جایگاه خود را بدست آورده است به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد نمایندگانی که در مجلس حوزه نوآوری را درک می‌کنند قابل مقایسه 6 تا 7 سال قبل نیست و در اتاق بازرگانی تهران تعداد شرکت‌های دانش بنیانی که این حوزه را می‌فهمند و واحد تحقیق و توسعه دارند و در اقتصاد دانش بنیان فعال هستند به 16 تا 17 شرکت رسیده است.

ستاری با ابراز خرسندی از اینکه هم اکنون بسیاری مفاهیم دانش بنیان را می‌فهمند، افزود: ما امروز نیاز به فرهنگی داریم که از نوآوری‌ها استقبال می‌کند و فرهنگی که می تواند از جوانان حمایت کند.

وی گفت: اکوسیستم نوآوری کشور امروز متشکل از 6 هزار شرکت دانش بنیان، 10 هزار استارت‌اپ و 46 پارک علم و فناوری و مراکز و ناحیه نوآوری است و این روند موجب تغییر رویکردها در دانشگاه‌ها نیز شده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تزریق نوآوری به بخش های مختلف کشور منجر به خلق راه‌ حل‌های بهتر با هزینه‌های کمتر می شود. خوشبختانه این مسیر به بلوغی رسیده است که خاصیت زایندگی دارد و شرکت‌ها و مدیرانی در این مسیر آن ایجاد شده است که می تواند منجر به رشد فضای علمی کشور شود.

ستاری ادامه داد: اکوسیستم پارک فناوری پردیس زنده و درحال حرکت است و باید با ادامه این فعالیت یکپارچه کل شهر پردیس را متحول کند، خوشبختانه زیر ساخت آن با توسعه هزار هکتاری پارک فناوری پردیس مهیا است.

او افزود: فروش میلیاردی شرکت‌های پارک و حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده در آن از دیگر زیر ساخت‌هایی است که می تواند این پارک را به قطب اقتصادی تبدیل کند. چنین شرایطی می تواند پردیس را به شهر فناوری کشور تبدیل کند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir