رویـدادهـا

با هدف شناسایی و تقدیر از دانشمندان برجسته جهان اسلام

مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ برگزار شد

مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ برگزار شد

با دیگران به اشتراک بگذارید

چهارمین دوره از مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ همزمان با هفته وحدت با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی اکبر صالحی، عضو فرهنگستان علوم و جمعی از دانشمندان برجسته جهان اسلام در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم از پنج برگزیده جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۱ قدردانی شد.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس؛ دکتر کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و دکتر زاهد حسن، استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه فلزهای فرمیون ویل برگزیدگان جایزه مصطفی ۲۰۲۱ هستند.

همچنین دکتر محمد صائغ، پزشک و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و پژوهشگر حوزه پیوند، دکتر اقبال چودری زیست شیمیدان پژوهشگاه بین المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی استاد فیزیک نظری دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ شدند.

این جایزه هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین های علم و فناوری در جهان اسلام، علم آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می کند.

رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی در مراسم برگزاری چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی گفت: فراخوان جایزه مصطفی در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ منتشر و مورد استقبال حدود ۳۳۰۰ دانشمند برجسته و ۸۵۰ مرکز علمی قرار گرفت.

دکتر حسن ظهور بیان کرد: «پس از طی فرآیند بررسی، ارزیابی و داوری آثار در طول دو سال، بر اساس شاخص های اثر با اختصاص بیش از ۲۰ هزار نفرساعت، ۱۱ اثر به مرحله نهایی راه یافتند و سرانجام پنج اثر شایسته تجلیل شناخته شد. امروز تجلیل از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ در دو گروه با حضور مهمانان داخلی و خارجی صورت گرفت.»

ظهور یادآور شد: «سه دانشمند برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی، متولد کشورهای لبنان، مراکش و پاکستان و ساکن در کشورهای اسلامی هستند. همچنین دو برگزیده دیگر مسلمان مقیم سایر کشورها هستند. کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) بسیار مفتخر است که بستر احیای تاریخ علمی و فرهنگی جهان اسلام را از طریق معرفی مفاخر و چهره های موفق علم و فناوری فراهم آورده است.»

کامران وفا جایزه مصطفی (ص) را به توسعه علوم بنیادی در کشور اهدا کرد.کامران وفا یکی از برگزیدگان این دوره از جایزه در حاشیه مراسم اعطای جایزه مصطفی (ص) در جمع خبرنگاران گفت: یک چهارم جمعیت جهان مسلمان هستند اما متاسفانه یک چهارم علم متعلق به مسلمانان نیست. امیدواریم با تلاش دانشمندانی که در کشورهای اسلامی زندگی می کنند، این موضوع جبران شود و از نظر علمی به سطح دنیا برسند.

وی گفت: علم برای جامعه مسلمانان غریبه نیست و در گذشته نه چندان دور دوران طلایی علم در کشورهای اسلامی گذرانده شده و دانشمندان نامداری در ایران داشته ایم. این نشان می دهد علم می تواند بسیار نزدیک به جامعه ما باشد هرچند اکنون کمی از جامعه اسلامی دور شده است.

وفا در خصوص پژوهش خود در زمینه «نظریه F» افزود: پژوهشی که من انجام می دهم در حال حاضر هیچ نمودی در جامعه و اثر مستقیمی بر زندگی بشر ندارد. علم لزوما برای این ساخته نشده که در همان لحظه روی زندگی بشر تاثیر بگذارد و در واقع سرمایه گذاری برای آینده بشر است. نتایج کاری که در قرن ۱۹ انجام دادیم را امروز می بینیم، بنابراین سرعت در علم جایی ندارد. حوزه ای که من در آن کار می کنم یعنی «نظریه ریسمان» در حال حاضر هیچ تاثیری بر زندگی بشر ندارد و فقط فهم ما را از جهان بیشتر می کند.

وی در خصوص جایزه مصطفی بیان کرد: تمام قسمت نقدی جایزه را به عنوان سرمایه اولیه به بنیاد عام المنفعه ای در ایران اهدا می کنم که در حوزه علوم بنیادین فعالیت می کند. این موضوع می تواند به رشد علوم پایه در ایران و کشورهای همسایه کمک کند.

دکتر زاهد حسن، برگزیده جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ در مراسم اعطای چهارمین دوره از جایزه مصطفی گفت: من در حوزه تحقیقاتی خود که با محققان زیادی در دانشگاه های پرینستون و برکلی روی آن کار کرده ام، از روش فوتون استرسکوپی استفاده کردم؛ روشی که ابتدا اینیشتین از آن استفاده کرد و برای آن برنده جایزه نوبل فیزیک شد. بسیار خوشوقت بودم که دانشجویان خوبی در پسادکتری و همکاران خوبی داشتم. با همکاری گروهی از محققان و پیشگامان و دانشمندان زیاد به دستاوردهای زیاد و جالب نه فقط در حوزه فیزیک بلکه در حوزه صرفه جویی انرژی، الکترونیک و فناوری سبز رسیدیم.

وی با اشاره به کودکی خود گفت: در روستا تحت تاثیر دنیای علم بودم و کتاب هایی را که پدر و مادرم برایم می خریدند مطالعه می کردم. داستان زندگی من داستانی شبیه افسانه هاست که آرزوها و رویاهای کودکی روستایی در آن محقق شد و به آزمایشگاه های پیشرفته در دانشگاه های پرینستون و برکلی رسیدم. سفر جالب و مفیدی تاکنون داشته ام.

یحیی تیعلاتی، برگزیده دیگر چهارمین دوره جایزه مصطفی گفت: دریافت جایزه معتبر مصطفی(ص) افتخار بزرگ و امتیاز بزرگی است. این موفقیت چیزی نیست که من به تنهایی به دست آورده باشم و بسیاری دیگر شایسته سهیم شدن در این جایزه هستند. من به تلاش های خود ادامه خواهم داد و امیدوارم به رسمیت شناختن کار من از سوی بنیاد مصطفی(ص) بتواند الهام بخش بسیاری از افراد دیگر باشد.

همچنین محمد صائغ، دیگر برگزیده جایزه مصطفی گفت: من همیشه مجذوب آیه «هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون (آیا کسانی که می‏دانند و کسانی که نمی‏دانند یکسانند؟)» بودم. در طول حرفه ام این آیه مرا راهنمایی کرده است. برای من افتخار بزرگی است که امسال یکی از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) باشم و آن را با همکارانم تقسیم کنم.

گفتنی است جایزه مصطفی(ص) با ارزش ۵۰۰هزار دلار که از سوی خیرین و موقوفات علم و فناوری تامین می شود پیشتر در سه دوره در سال های ۹۴، ۹۶ و ۹۸ برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir