رویـدادهـا

به همت شبکه فن‌بازار ملی ایران

نخستین همایش تجارت فناوری برگزار شد

نخستین همایش تجارت فناوری برگزار شد

با دیگران به اشتراک بگذارید

نخستین همایش تجارت فناوری به همت شبکه فن‌بازار ملی ایران برگزار شد. بحث و تبادل نظر در حوزه تجارت فناوری و تجلیل از مقالات و پژوهشگران برتر این حوزه از برنامه‌های این همایش بود.

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، در نخستین همایش تجارت فناوری که امروز یکشنبه ۲۹ بهمن 1402 برگزار شد، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه کارگزاران فناوری، مهمترین رکن اقتصاد دانش نبیان هستند، از لزوم تقویت این کارگزاران و تخصصی شدن آنها سخن گفت.

دهقانی فیروزآبادی همچنین از ایجاد سامانه جامع شرکت های دانش بنیان خبر داد و افزود: در این سامانه اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت شفاف منتشر شده است.

همچنین مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس و رئیس شورای شبکه فن بازار ملی ایران در این همایش گفت: بیش از ۶۲۴ میلیارد تومان همرسانی در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ توسط شبکه فن بازار ملی ایران محقق شد.

رییس پارک فناوری پردیس افزود: در حال حاضر در ۳۱ استان کشور فن بازار منطقه‌ای مشغول فعالیت هستند که ۲۰ فن بازار منطقه‌ای با مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها و ۱۱ فن بازار منطقه‌ای تحت نظر پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند.

صفاری‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به فعالیت کارگزاران فناوری گفت: در حال حاضر ۸۴ بروکر در سطح کشور وجود دارد که نشست‌های دوره‌ای، دوره‌های آموزشی و برگزاری نشست‌های شناسایی و رفع نیاز صنایع از جمله فعالیت‌های این بروکرها است.

مهدی الیاسی دبیر علمی این همایش گفت: موتور اقتصاد دانش‌بنیان در دو حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجارت فناوری تشکیل شده است که سهم تجارت فناوری ۴ برابر شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی افزود: مبادله فناوری بین عرضه کننده و متقاضی به صورت مشهود و ثبت این معامله ماهیت تجارت فناوری است که مفاهیم مختلفی از جمله فن‌بازار، خرید و فروش فناوری، ارزش‌گذاری و تبادل فناوری و مالکیت معنوی فناوری در این حوزه در آن نقش دارد.

الیاسی در خصوص مقالات و پژوهشگران برتر همایش تجارت فناوری نیز گفت: پس از بررسی ۷۴ اثر در دبیرخانه همایش، ۳ مقاله و یک پژوهشگر مورد تقدیر قرار گرفتند.

رضا اسدی فر عضو هیات علمی پژوهشکده فناوری دیگر سخنران این همایش بود که به بیان چالش‌های واسطه‌ای تبادل فناوری پرداخت و گفت: عدم رسمیت این واسطه‌ها، فقدان حمایت‌های منسجم در این حوزه و محدودیت و ضعف آموزش‌ها در زمینه های مختلف واسطه گری تبادل فناوری از چالش‌های این حوزه است.

برپایی پنل‌های تخصصی در حوزه تبادل و تجارت فناوری با حضور نقش‌آفرینان این حوزه دیگر برنامه این همایش بود. ابزارهای تامین مالی در تجارت فناوری، چالش ها و فرصت های تجارت فناوری در حوزه معدن، نقش رایزنان همکاری فناوری در تجارت فناوری، تجارت فناوری با رویکرد تقاضا محوری، فرصت ها و چالش های تجارت بین الملل فناوری و کارگاه تخصصی مدیریت و ارزشگذاری دارایی های فکری از جمله موضوعاتی بود که در این پنل‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین در اولین همایش تجارت فناوری از مقاله شناسایی و رتبه بندی شاخصهای ارزش‌گذاری فناوری در صنعت خودرو اثر جلیل غریبی، مقاله ارائه مدل کسب و کار فن‌بازارها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اثر شهرزاد هوشمندی‌نیا و مقاله بررسی تاثیر توسعه فن بازار بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب اثر شیما معین‌آزاد تقدیر شد.

تقدیر از برترین فن‌بازار منطقه‌ای، کارگزار برتر، رییس شورای فن‌بازار منطقه‌ای برتر و بهترین سازمان همکار با شبکه فن‌بازار ملی ایران از دیگر برنامه های این همایش بود.

ارسال دیدگاه

نشانی: تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع سراج

کد پستی: 1654120837

تلفن: 76250250 _ 021

نمابر: 76250100 _ 021

E-mail: info@techpark.ir

website: www.techpark.ir